..::Wawa Yusoff::..: ..::Pengalaman Prosedur ECV::..

Monday, November 30, 2015

..::Pengalaman Prosedur ECV::..

 ASSALAMUALAIKUM 

Sebelum aku lupa segala yang aku lalui baiklah aku simpan pengalaman ni kat sini. Moga dapat menjadi rujukan untuk aku dimasa akan datang atau juga bakal ibu yang lain yang juga bakal melalui pengalaman yang sama.

Bukan untuk menakutkan, tapi jujur aku cakap, posedur ECV merupakan satu Trauma buat aku. muahahahahaha!!! so, korang yang memilih untuk melalui prosedur ini harus persiapkan mental dan fizikal. Jangan ingat prosedur ni macam urutan ala-ala spa yang boleh buat ko terlelap dan kemudian ko akan bangun dengan rasa kesegaran. usah ko berangan!


Imagine sekantung baby doctor nak pusingkan, kalau korang bukan jenis tahan sakit maka saranan aku lupa kan jelah, daripada ada aksi tersepak dan tertendang doktor mahupun maki-makian dilaman sosial. hehe. Jangan, doktor hanya jalankan kerja diorang je dan akan bersusaha sehabis baik untuk pastikan keadaan baby korang selamat. Sebab tu awal2 aku cakap, kalau korang bukan jenis tahan sakit maka sila lah proceed terus untuk c-zer atau amalkan senaman2 dan doa2 yang membantu untuk memusingkan bayi.

- - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - -- - - - - -  -  - -
PROSEDUR ECV:-

Appoinment aku pukul 2, 1.30pm aku dah sampai dan daftar masuk hospital. untuk prosedur ni memang memerlukan korang untuk mendaftar masuk macam nak bersalin tu, sign la segala borang yang patut, sebabnya ECV ni merisiko kan korang untuk emergency operation. jadinya masa korang datang ni siapkan mental siap2 yang korang juga bakal c-zer, bawak beg hospital siap2, datang la pakai kain batik siap2.

Lepas check-in tu mcm biasa lah buat CTG dulu, pastu nurse tanya la few soalan sebagai prosedur wajib. ok, skip tu semua, kita terus dengan cerita prosedur. Nanti doktor akan pasang branula siap2, aku di scan 2,3 kali juga oleh doktor yang berlainan untuk dapatkan beberapa pendapat dan pandangan tentang kesesuaian aku dan baby untuk jalani prosedur ni. Dan alhamdulillah keadaan aku dan baby mengizinkan.

Maka, doktor pon briefing aku segala risko dan tanya lagi sekali bersedia atau tidak, bila aku kata ok doktor masukkan sejenis ubat untuk lembutkan rahim dan ubat ni buat jantung aku berdegup macam berlari berapa kali pusingan padang pon aku tak tau. memang kesan ubat ni begini. elok dah debar2 tu doktor terus buat pusingkan baby. MasyaAllah...! Sakit! sampai kebas2 tangan aku, menggigil toksah cakap, kesan dari ubat pon ye, menahan kesakitan pon ye. 4 doktor yang mengerjakan aku petang tu. Dan doktor semua baik2, yang sorang tolong pegang tangan, yang sorang tolong bagi kata2 semangat untuk bertahan, yang lagi 2 tolong pusingkan baby. Aku dapat rasa baby pusing kemudian menyepak tangan doktor dan dia pusingkan balik diri dia dalam keadaan songsang tu. kemain, pukul bontot tu kang!!

Selepas sejam............

The Result is :-


ECV Failed
Proceed for C-zer on :-
Friday
4th December 2015

muehehehehe. takpelah, kalau dah itu jalan nye, aku redho. ape pon cara dia keluar aku pasti itu yang terbaik buat dia dan juga buat aku yang telah ALLAH tentukan.


Jadinya disini......... aku akan check-in hospital pada 3.12.2015 dan bersedia untuk belah perut pada 4.12.2015. Tapi sekiranya baby pusing cantik dan boleh normal xde lah doktor sesuka hati nak belah nye pon. Selagi belum tiba tarikh bersalin, selagi tu masih ade peluang untuk baby pusing.


- - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - -- - - - - -  -  - -
KESAN PROSEDUR ECV :-

Memenatkan, Meletihkan dan Sangat Menyakitkan.

Ubat yang aku cakap buat jantung korang berdebar tu memang akan meninggalkan kesan yang meletihkan, koirang rasa macam nak pitam, macam tersangat2 lesu. satu hal, dah la kena puasa kan. Mirzal bawak aku singgah makan sampai muntah2 la aku kat kedai, badan nak baring je, mata nak tutup je. Bukan ngantuk tapi lesu. Sampai ke esok rasa penat tu.

Sakit pulak korang akan rasa kat bahagian perut, perut aku sampai calar balar dan merah2 bila aku tgk kat rumah tu. Lepas tu setiap kawasan yang kena picit dan doktor tekan2 tu memang tak boleh terusik langsung. even sampai harini (hari-ke 3) aku masih rasa saki baki sakit. Sakit yang aku maksudkan ni sakit atas kulit. Yela, dipicit dan ditekan sekuat nye mau tak sakit. macam korang kena cubit kuat2 yang tersangat kuat. harulah rasa sakit tu tinggal atas kulit korang kan? Ha, mcm tu la rasa sakitnye. Just sakit atas kulit je. Baby in shaa allah ok, xde pape.

**********************************************************
"Modern Solution to Modern Problem"
Pengedar Shaklee Sg.Buloh [LINK]

No comments: