..::Wawa Yusoff::..: ..::Salam Aidiladha::..

Thursday, November 18, 2010

..::Salam Aidiladha::..

"Labbaikallahumma labbaik,
Labbaikala sharikala kalabbaik,
Innalhamda wanni'mata laka walmulk,
La sharikalak

Hambamu datang menyambut panggilan-Mu,
Ya Allah hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu
Sesungguhnya segala puji-pujian dan nikmat
dan kerajaan adalah kepunyaan-Mu yang tiada sekutu bagi-Mu"

17 november 2010 ~ 10 zulhijjah 1431 hijrah
pada setiap tahun, tarikh ini merupakan tarikh dimana umat islam mengerjakan haji dan juga ibadah korban. 

Tahun ni, seperti biasa wawa meraikan aidiladha di sungai buloh..dengan keluarga tercinta. tahun depan pun kalau bleh nak kat sg.buloh jugak...
tahun ni, surau kat umah wawa tu korban 5 ekor..wawa belum ade rezeki lagi nak buat korban... insyaallah akan ade nnt...doakan la ye..

 

7.30 a.m

 tgk, walaupun raya tp wawa sempat naik cameron highland.... sejuk gile mse ni.. jarak penglihatan pun terhad... sib baik x kua asap masa cakap... hehehe. 

ok2, cukup2 la tu. masa raya pun nak menipu.... ni view belakang umah wawa je... Sungai Buloh..lg tepat Ladang Baru.... hahahaha. nampak tu ade pokok pisang. tp nama lorong rumah wawa Jalan Kobis. Kat belakang ni dulu penuh dgn kelapa sawit. tp dorg da tebang and tanam baru...tu yg lapang tu.... ape..?? pening da ke...?? gambar pokok pisang, duduk jalan kobis tp belakang rumah banyak pokok kelapa sawet.... bak kata kawan wawa, kopi apa yg xde rasa.....?? Kopiker la sendiri... agagagga.

jom layan pic. suasana ibadah korban di surau umah wawa ~Surau Makmuriah.
lembu-lembu ini nampak nye sgt tenang...rasa2 korang, diorang ni tau ke x yg dorg bakal disembelih...? wallahuallam....~
dengar2 cerita dr makcik yang beborak kat situ, katanya lembu yg sekor ni sejak dtg ke surau dia x nak mkn....duduk je... tgk, dia mcm tau2 je nak kena sembelih....

ini tukang sembelih..pakcik Baijuri... kalau korang tgk pisau dia... perggghhh...!! berkilatt..!!!  tajam wey...5 ekor lembu..selambe je dia sembelih.. xpayah asah2 lg dah.. agaknye bape hari dia mengasah pisau tu sampai tajam mcm tu...

 Pakman, pakcik wawa merangkap imam di surau kami. masa ni tgh laungan takbir utk sembelih lembu kumpulan 3 kalau x silap.. Laungan Takbir merupakan salah satu perkara-perkara sunat semasa sembelihan

Alhamdulillah.... dah selesai.. ni proses melapah... 1st lembu yang disembelih...
Kesian...?? Org kata kalau kita kesian kita x boleh mkn kan... Itu lah nama nya qurban.. 


Kita mengorbankan sebahagian harta untuk membeli lembu ni dan di agihkan kepada fakir miskin. besar pahalanya.  Tapi bagaimana plak lembu yg di pilih utk menjadi qurban itu..? hanya tuhan yang tahu.... seperti kisah Nabi Ibrahim menyembelih anak nya Nabi Ismail..betapa keduanya telah berserah diri sepenuhnya kepada Allah.... Besar sungguh ujian...



tapi kenapa ade org yg marah2 pastu suke ckp org lain... Bodoh mcm lembu...???
rasa2nya kalau kita jumpa org yg mcm tu, kita patut sembelih ke x..??



-EnD-



No comments: